Články

Proč se voníme a nakupujeme nové vůně?

Kdy objevilo lidstvo první parfém? Nemusíte hledat, napovím vám. Bylo to už hodně, hodně dávno. Ty, které tato odpověď neuspokojí odkážu na četbu z období starověkého Egypta. Ostatní můžou pokračovat dál. 😉

Jak to vlastně začalo

V dřívějších dobách se lidé voněli především za účelem eliminace nepříjemných pachů. S rozvojem voňavkářství byl dalším důvodem také fakt, že se chtěli zalíbit opačnému pohlaví. Výroba se proto záhy posunula od bylinných extraktů k sofistikovanějším olejovým vůním.

Dnes už jsou (alespoň pro větší část populace) hygienické standardy trochu jinde. I tak mě to nutí k zamyšlení. Většina žen, které kolem sebe mám, totiž používá více vůní, než bylo dříve běžné. (Větším množstvím mám na mysli tři a více vůní/parfémů a dalších vonných produktů).

Včera není dnes

Říká se, že s jídlem roste chuť. V odvětví parfémů tomu tak rozhodně je. Není proto divu, že kosmetika spolu s parfémy vykazovaly ziskovost i v obdobích krizí (viz článek Svět vůní v číslech).

Zatímco kdysi nebyla nabídka ani zdaleka tak široká, dnes už je běžné, že každá vůně (byť nově vydaná), se v příštích několika málo letech x-krát znásobí co do síly koncentrace, nové limitované edice či lehce pozměného složení. A tak máme na výběr ikonickou vůni v deseti, možná i více variantách, od růžového po modré provedení ve složení +- stejném.

Lákavé novinky

Položme si ruku na srdce – kdy máte největší radost z dobrého nákupu? Zažíváte-li neopakovatelnou radost vždy, když novou věc (vůni, tričko, oční stíny,..) vezmete na sebe, máte vyhráno. Naprostá většina má však onen slastný pocit pouze v okamžiku, kdy novou věc koupí a poprvé ji vezme na sebe. Je proto logické, že obchodníci využijí naší přirozenosti a nabídnou nám několik dalších verzí jednoho a téhož produktu.

A tak nás lidská zvědavost (především u žen) přirozeně vede do parfumérie vyzkoušet a najít novou vůni, ačkoli jich máme doma už několik. Pokud se ptáte na důvod, vysvětlení je několik.

Proč je dobré vonět?

  • S vhodně zvolenou vůní můžeme svému okolí více vonět a působit tak sympatičtěji.
  • Chceme-li zapůsobit na opačné pohlaví, vůně je nepostradatelnou součástí naší osobnosti.
  • Příjemná vůně nám dodává chybějící sebevědomí.
  • Okolí nás díky vůni vnímá jinak (v závislosti na typu vůně, subjektivním hodnocení apod.).
  • Různé druhy vůní se hodí pro odlišné příležitosti (do kanceláře, na doma, do divadla,..).
  • Vybraná vůně dokáže podpořit naši momentální náladu (pomůže nás rozveselit, nabít energií ale i naopak).
  • Vůně (parfémy) mohou symbolizovat také vzpomínky z dětství, dospívání apod. Nevědomky se tak často upínáme k vůním, které evokují určité období nebo osobní zážitek. (Například já si dodnes velmi dobře vybavuji závan vůně, který kolem mě kroužil po dobu tří let vždy, když prošla kolem naše třídní učitelka).

Nepřeberné množství vonného materiálu umožňuje každému si vybrat. Vůně se staly symbolem a jednou z možností, jak vyjádřit svou individualitu, svou osobnost. A obchodníci to moc dobře ví.

Napsat komentář