Poslední návštěva parfumérie mě podnítila zamyslet se nad pojmem novinka. Většina vůní, které jsou takto v parfumériích označeny, totiž novinkami vůbec nejsou – nebo se mýlím?
Jde se nakupovat
Představte si, že jste v parfumérii. Nehledáte nic konkrétního. Máte čas, procházíte se, rozhlížíte kolem a poté zamíříte k vůním. Která vás osloví jako první? Pravděpodobně ta, která je označena jako novinka. Jenže jak to vlastně s těmi novinkami je?
Velká část vůní, které mají tento lepík, vyšly v předešlém roce (v době, kdy píšu tento článek, v roce 2019). Menší část tvoří vůně ještě staršího data (našla jsem i pánskou Mint Man (EdT) značky Tony Gard, která vyšla v roce 2013). Nejméně je potom těch, které vyšly v letošním roce.
Praktika co není fér
Jak vidíte, za pojem novinka se schová v podstatě vše, čeho si nákupčí všiml/ zjistil, že se to jinde dobře prodává a tak to zařadil do prodeje. Není to tedy výhradně produkt (parfémový či kosmetický), který má původ v roce 2020, což bych čekala.
Pokud vás napadne, že je to klamání, tak není. Pro vybranou parfumérii/obchod to totiž nové zboží je a proto je tak označeno. Pro parfémově méně znalé je to však matoucí, což je jedním důvodů, proč mi tahle praktika docela vadí.
Na kolik přijde novinka
Proč tohle všechno píšu? Protože co je nové bývá i drahé. Není žádným tajemstvím, že po opadu prvotní euforie, se z novinky stane řadový produkt. S tím jde ruku v ruce i snížení ceny, která se po nějaké době stabilizuje na určité hladině.
Jinými slovy, cena za novou vůni bývá zpočátku vyšší. Řádově vás vyjde (v závislosti na vybrané parfumérii) o několik stovek více. Proč bych tedy měla platit vyšší cenu poku jde o „staronovou“ vůni?
Dalším důvodem jsou i některé z beauty asistentek (česky prostě prodavaček), které si mě buď nevšímají, případně mi horlivě vnucují ty nejdražší vůně.
Po čem tedy jít?
Pokud se nechcete spoléhat jen na radu prodavaček a lepítka v parfumériích, máte několik možností.
Můžete si občas projít některou z parfémových databází (u nás např.: Arome, ze zahraničních Parfumo, či známější, avšak z mého pohledu trošku chybovější Fragranticu), sledovat youtubery/bloggery, číst magazíny apod.
Vytipujte si složky, které vám voní a značky, jejichž vůně vyhledáváte. Výběr v databázích si tím velmi usnadníte a možná i narazíte na značku/vůni, ke které byste se běžně nedostali.
Pokud vám tahle novinková praktika vadí stejně jako mně, můžete se podle toho zařídit. Možností je mnoho. Otázkou spíše je, kolik času, energie a peněz vám stojí za to při výběru a do vůně samotné dát.
Tip: V průběhu týdne se můžete těšit na samostatný článek o skutečných novinkách, které aktuálně parfumérie nabízí.